برنامه ریزی راهبردی .....

مقدمه دستنامه برنامه ریزی راهبردی ....................... سعید داغستانی

برنامه ریزی؛ نگاه دقیق وعمیق ما به آینده و ساختن آن است. یکی از ابزارهای برنامه ریزی، نگاه راهبردی است. برنامه ریزی بر اساس رهیافتهای استراتژیک ما را در مسیر صحیح حرکت قرارمی دهد. حرکتی که بر مبنی داشته ها، منابع، استعدادهای داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن تمامی دلمشغولی ها و تهدیدهای داخلی و خارجی یک مقصد گردشگری شکل می گیرد.

 در عین حالی که به برنامه ریزی بسیار معتقدایم بایستی به این نکته اشاره شود که هر نوع نظام مندی بایستی بر مبنای " عملیاتی و اجرایی شدن بهترینها" باشد ودر عین تدوین ضمانت اجرایی داشته باشد در غیر این صورت چشم انداز، ماموریتها، راهبردها و حتی برنامه های تهیه شده به ناگاه بدل از عبارتهای بسیار شیک و زیبا می شوند و عملا مفید به فایده نخواهند بود. بنابراین تدوین راهبردها بدون عمل به آنها و عدم برخورداری از یک خروجی قابل ملاحضه به مانند همان مثال زنبور بی عسل خواهد بود.

در دستنامه پیش رو تلاش شده است که با زبان بسیار ساده و با تهیه و ذکر جداول و مثالهای عینی متعدد دانشجویان و علاقه مندان به برنامه ریزی صنعت بزرگ گردشگری را با چگونگی تهیه برنامه های عملیاتی از بطن راهبردها آشنا ساخته و ایشان را با یکی از گونه های مختلف برنامه ریزی آشنا نماییم. این سبک برنامه ریزی از سطح ملی تا یک کسب و کار کوچک می تواند تعمیم داده شود و در صورتی که مناسب تهیه و تنظیم شود، مثمر ثمر واقع خواهد شد. بطور کلی دستنامه پیش رو قصد توضیح و بست مفاهیم برنامه ریزی را ندارد و بیشتر در پی عملیاتی کردن راهبردها خواهد بود. علاقه مندان به مفاهیم و تئوری های برنامه ریزی را به خواندن کتاب " برنامه ریزی توسعه گردشگری- رویکرد راهبردی" از نویسندگان همین کتاب، انتشارات جهاد دانشگاهی دعوت می نماییم.

 امید است اندک آموخته ها وآموزشهای پیش رو، موجبات و مقدمات سربلندی و اعتلای بخش گردشگری وسرزمین الهی و باستانیمان شود.  

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 9:54 | نويسنده : سعيد داغستاني |